П`ятниця, 26.04.2024, 01:27
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя математики Дусмурадової Людмили Григорівни

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 21
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Навчальна робота » Навчальна робота

5 клас "Числові та буквені вирази"
[ Викачати з сервера (33.4 Kb) ] 03.04.2014, 19:22

5 клас математика

Тема. Числові та буквені вирази

Мета: ввести поняття числового і буквеного виразів; навчити зна­ходити значення виразів; повторити читання і запис вира­зів; розвивати увагу, обчислювальні здібності, логічне мис­лення; вчити аналізувати і робити висновки; виховувати любов до математики, формувати ключові компетентності.

 

Тип уроку: комбінований.

Хід   уроку

  1. Організація початку уроку.

 

  1. Повторення раніше вивченого матеріалу.

 

 

> Усне розв'язування вправ (доцільно проводити з ме­тою формування комунікативних компетент­носте й ).

 

1.           Поставте замість зірочок такі знаки, щоб виконувалася

послідовність дій, вказана римськими цифрами:

        І   ІІ        ІІ  І         І    ІІ  ІІІ

а) 24*3*5; б) 48*9*3; в) 72*6*3*2.

 

2.           Поставити замість знака «?» пропущені слова і числа:

 

12 + 16

Сума

28

39-24

?

?

18·2

?

?

39:3

?

?

З.Яким словом можна назвати записи у першому стовпчи­ку? (Вирази).

 

Вчитель. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що в математиці називають виразом і які бувають вирази.

 

ІІІ. Вивчення та закріплення нового матеріалу

 

^    Пояснення вчителя у формі бесіди.

Як знайти периметр прямокутника, сторони якого  становлять З м і  5 м?  2 ·(3 + 5)  або ... . Ці записи є числовими виразами. Наведемо ще кілька прикладів: 2:4-1·(5+17)

              11·(19-7) 3

Запис, складений із чисел, знаків арифметичних дій і дужок, називають числовим виразом. Обчислимо числові вирази:

 2·(3 + 5) = 2·8 = 16;

                                                2·3 + 2·5 = 6 + 10 = 16.

Будемо говорити, що число 16 є значенням числового виразу.

А чому дорівнює периметр прямокутника, сторони якого до­рівнюють 3 см і а см?

Зрозуміло, що відповіддю буде вираз 2·(3 + а).

Зазвичай у буквених виразах знак множення пишуть лише між числами. У решті випадків його опускають.

Наприклад.

Замість виразу 5·у·t·п·2·(а + Ь)  пишуть:  tп2(a+b).

Отже, вирази, які складаються із чисел, букв, знаків дій і дужок, називають буквеними.

Ми бачимо, що з одного буквеного виразу можна отримати кілька числових.

Якщо а = 4,  b = 9, то 2(a+b)=2·(4+9)=26

Якщо а = 5,  b = 6, то 2(a+b)=2·(5+6)=22

Якщо а = 2,  b = 3, то 2(a+b)=2·(2+3)=10

Значення буквеного виразу залежить від значення букв, з яких він складається.

>    Робота  за підручником   (доцільно застосовувати з   метою   формування   компетентносте й  продуктивної   творчої   діяльності).

 

 Усно: № 255. Письмово № 256 (1).

             Знайдіть значення виразу. 

             56 + 42:14-7= 52

             № 257 (1). Знайдіть значення виразу. 374 + х

               Якщо х = 268, то

              374 + х=374 + 268=642

 

 

 

 

^ Робота в групах (доцільно застосовувати з метою формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти).

Кожна група отримує на картці дві задачі. До кожної задачі необхідно скласти вираз і розв'язати її. Керівник групи вивішує завдання на дошці.

Приклади карток

 

Група 1.

 

1.           При збиранні картоплі на нашому полі, учні 5 класу розділились на три ланки по 5 учнів і одну ланку, в якій 6 учнів. Скільки всього учнів у класі?

2.           Зібрану   картоплю,   для   власних   потреб,  розмістили в 25 контейнерів по а кілограмів у кожному і ще залишилось 10000 кілограмів. Скільки картоплі зібрали?

 

Група 2.

 

1.           У 2009 році пшеницю на полі зібрали за 2 дні. У перший день обмолотили 40 центнерів, а в другий - - на 7 центнерів більше. Скільки центнерів пшениці обмолотили у 2009 році.

2.           Колектив школи в 2008 році зібрав 2600 кілограмів огірків, а в 2009 році — на k кілограмів більше. Скільки кілограмів огірків зібрали у 2009 році?

 

Група 3.

 

1.           В 2009 році планується зібрати 3 тонн помідорів, що на n тонн більше, ніж у 2008 році. Скільки помідорів зібрали за 2 роки?

2.           Зібравши урожай огірків 2 тонн засолили для використання взимку, свіжими залишили з'їсти в 2 рази менше. Скільки всього зібрали огірків?

 

Вчитель. Аналізуємо записані на дошці вирази.

 

     1.     Чи є щось спільне в отриманих записах?

     2.     На які групи ви б розбили отримані вирази?

     3.     Що спільного у виразах кожної групи?

     4.     З чого вони складаються?

     5.   Які б назви для кожної групи ви б запропонували?

 

Я підводжу  дітей до назв виразів: числові і буквені. Всі вирази записуються в зошити.

     1.     Чому дорівнює значення числових виразів?

     2.     Як знайти значення буквених виразів?

     3.   Пропонується знайти значення буквених виразів при

         поданих значеннях букв:  a = 1000;   k= 300;  n = 1.

 

>    Читання і запис виразів.

 

Вчитель. Продовжимо роботу над виразами.

 

На дошці подані вирази, записані в 2 стовпчики:

 

(18 - 7) + 14                                (а + 56) - 32

(х - 75) + 16                     (m + 99) - (32 + 5)

(х - 13) + (b - 86)                 (86 + 53) - (k + 7)

(x - y) + (m - n)                  (c + 3) – (d + 8)

 

  1. Як ви думаєте, чому вирази записані в різних               
  2. ,   чим  вони відрізняються?

     2.     Як би ви назвали вирази першого стовпчика?

     3.     Як би ви назвали вирази другого стовпчика?

     4.     Як називаються компоненти при додаванні?

     5.     Як називають компоненти при відніманні?

     6.     Для  кожного  виразу   запропонувати   назвати       

         доданки, зменшуване, від'ємник.

 

Обчислити значення буквеного виразу при підстановці значень у вираз.

>    Розв'язування виразів.

 (m + 314): 89, при m = 2000;

 (х-99) + 329, при x =290;

 102 + (у :3), при у = 603.

 х: 5 + 64, при х = 155;

 135 + n-23,при n = 378;  

 а·9-69, при a = 12.

 

>           Слово вчителя ( доцільно   застосовувати   з   метою

формування    здоров'я    зберігаючих    компетентностей).

 

Є чудова народна приказка: «Хто хоче більше знати, треба менше спати». А скільки повинна спати дитина годин на добу для нормального розвитку? .

Учень - медик. Повноцінний сон необхідний для нормального росту і розвитку дитини, особливо у період підвищення навчального навантаження. Постійні «недосипання» призводять до погіршення загального стану, головного болю, зниження імунітету та пам'яті.

Тому медиками встановлено, що для нормального розвитку дитини, якій р років (р<18), вона повинна спати t годин на добу,

де t визначається за формулою t =16- .  Знайдіть t (10), t (11).

 

  1. Підведення підсумків уроку.

 

>           Оцінювання.

 

  1. Домашнє завдання,

 

   § 9 стр. 66-67, № 256, № 258 № 260.

 

 

Категорія: Навчальна робота | Додав: Людмила
Переглядів: 2324 | Завантажень: 197 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту